GL1800Riders Forums banner

Aanbevolen instellingen voor Sena Mesh-compatibele headsets en helmen

15K views 38 replies 9 participants last post by  kwthom  
#1 · (Edited)
Heb rechtstreeks met Sena-engineers en @kwthom gewerkt en ook input van anderen op dit forum overwogen.

Deze instellingen kunnen veranderen op basis van firmware-updates die Sena van tijd tot tijd uitbrengt.

Selectie van headsetkanalen
Kanalen zijn net als afstemmen op een specifiek tv- of radiostationkanaal. Je vertelt je headset op welk digitaal kanaal deze moet 'afstemmen' voor het apparaat (ook wel tv-zender of radiostation). Door apparaten (telefoon, wing, navigatiesysteem) op afzonderlijke headsetkanalen te hebben, wordt interferentie van twee apparaten die proberen hetzelfde kanaal tegelijkertijd te gebruiken, voorkomen (een beetje zoals CB's die tegelijkertijd uitzenden).

GEN 1 tot GEN 5 Wings (1974-2017)
Telefoonkanaal - Telefoon
Telefoon 2-kanaal - Freewire (alleen Gen 5 2001-2017)
GPS-kanaal - Garmin, Tom Tom, indien gebruikt

GEN 6 Wings (2018 tot heden)
Telefoonkanaal - Wing
Telefoon 2-kanaal - Telefoon

Headsetinstellingen
Audio
  • Audio Equalizer - Muziekbalans of Stem
  • Slimme volumeregeling - Uitgeschakeld (of niet uw keuze)
  • Audio Boost - Ingeschakeld (niet van toepassing op 60S)
  • FM-radio
    • Regio - Per uw locatie
    • RDS AF - Uitgeschakeld
    • Zendergids - Ingeschakeld
Intercom
  • HD-intercom - Uitgeschakeld (alleen van toepassing voor BT-intercom, niet Mesh Intercom) (n.v.t. voor 60S)
  • BT-intercom Audio Multitasking - Ingeschakeld of Uitgeschakeld (alleen van toepassing voor BT-intercom, niet Mesh Intecom)(n.v.t. voor 60S)
  • Intercom-Audio Multitasking Gevoeligheid - Niveau 2 of 1
    • Bekend als 'Mic Sensitivity' in 60S - Niveau 2 of 1
  • Audio Overlay Volume Mgmt - Ingeschakeld
    • Bekend als Achtergrondvolume in 60S - tot % van uw keuze
  • Mesh Reach-Out -Ingeschakeld of Uitgeschakeld (uw keuze)
Hulpprogramma
Mesh 3.0 - Ingeschakeld (Uitschakelen wanneer met anderen die alleen Mesh 2.0 aankunnen) (niet van toepassing op alle mesh-headsets)
Sidetone - Uitgeschakeld
Geavanceerde ruiscontrole - Ingeschakeld (n.v.t. voor 60S)
HD Voice - Uitgeschakeld (alleen van toepassing voor BT-intercom, niet Mesh Intercom) (n.v.t. voor 60S)
VOX
  • VOX-telefoon - Ingeschakeld of Uitgeschakeld (uw keuze)
  • Intercom - Uitgeschakeld (alleen inschakelen als u BT-intercom gebruikt in plaats van Mesh) (n.v.t. voor 60S)
  • VOX-gevoeligheid - Niveau 2 of 1
Spraakprompt & Commando
Spraakassistent - Ingeschakeld of Uitgeschakeld (voor gebruik met Siri of Google-assistenten)
Spraakprompt - Ingeschakeld of Uitgeschakeld (spraakbesturing van uw headset, kan BT-intercom inschakelen als u dat niet wilt)
  • Bekend als 'Voice Command' in 60S
Headsettaal - Uw voorkeurstaal

Een opmerking over Bluetooth (BT) versus Mesh Intercom: gebruik gewoon Mesh. Veel van de ruiscontrole- en gevoeligheidsfuncties zijn niet van toepassing op BT, ze werken alleen in Mesh. Gebruik gewoon Mesh.

De vier belangrijkste instellingen
De belangrijkste instellingen om 1) de microfoon alleen in te schakelen als je wilt praten en 2) achtergrondruis te verminderen, worden hieronder in volgorde van prioriteit weergegeven:
  • Intercom-Audio Multitasking Gevoeligheid / Mic Sensitivity - Niveau 2 of 1 (dit zou eigenlijk mic aan/uit gevoeligheid moeten heten)
  • Geavanceerde ruiscontrole - Ingeschakeld (n.v.t. voor 60S)
  • VOX-gevoeligheid - Niveau 2 of 1 (hoe luid je moet praten om de intercom of spraakopdrachten actief te houden zodra ze zijn gestart)
  • Audio Equalizer- Stem- of Muziekbalans (stem voegt meer achtergrondruisonderdrukking toe)

#2 ·
Hier zijn enkele andere overwegingen voor achtergrondgeluid

#8 ·
Handig. Bedankt.

Wat is de instelling, zo die er is, om de microfoonactivering en het daaruit voortvloeiende windgeruis voor mesh te verminderen? Is de VOX-gevoeligheid alleen voor BT-intercom?
Je zou denken dat het VOX-gevoeligheid zou zijn, maar dat is het niet.
VOX-gevoeligheid is hoe luid je moet praten om de microfoon aan te laten staan NADAT deze is ingeschakeld.

Geen enkele instelling, je hebt de Big Four en mogelijk nog een nodig.

Kijk naar de "Vier belangrijkste instellingen" onderaan de post.

Verander Intercom Audio Multitasking van 3 naar 2
Breng de andere wijzigingen aan
Probeer het
Als de microfoon nog steeds wordt geactiveerd, verander dan Intercom Audio Multitasking van 2 naar 1

Van drie naar twee naar één gaan, maakt het minder gevoelig.

#11 ·
Bedankt voor deze eerste opzet.
Ik heb onlangs 2 Shoei Neotec 3 helmen gekocht met Sena SRL 3 intercoms. Ik ben benieuwd hoe Sena werkt in vergelijking met Cardo.
Maar de Wing staat in de winterstalling, dus nog geen mogelijkheid om de nieuwe helmen met de Wing te testen.
Ik kijk ernaar uit om te horen wat je ontdekt.

Ik heb SRL- Mesh (zou hetzelfde moeten zijn als SRL-3, alleen een andere vormfactor)
Ook momenteel aan het spelen met Cardo Edge

Mijn perspectieven tot nu toe.

Sena SarL-2 - beter in het maken en onderhouden van verbindingen. Mesh heeft ongeveer 20% meer bereik dan Cardo. Onbeperkt aantal in Open Mesh. De batterijduur bij gebruik van Mesh is ongeveer 1 uur langer dan bij Cardo. Terug naar 80% batterij in 20 minuten opladen. Nooit zonder stroom komen te zitten als je oplaadt tijdens langere stops. Moest met alle instellingen rommelen om de microfoon aan/uit en achtergrondruisonderdrukking in te stellen... het is gewoon te gevoelig out of the box. De spraakondersteuning van de digitale assistent is matig. Heeft verbindingskanalen voor twee telefoons (wing gaat op één), GPS en GoPro. Heeft GoPro-spraakopdrachtmogelijkheid.

Cardo Edge - Uitstekende microfoon aan/uit en achtergrondruisgevoeligheid out of the box. Spraakondersteuning voor digitale assistenten (Siri, Google) werkt redelijk goed. Langzamer met opladen onderweg. Heb twee keer zonder stroom gezeten, zelfs na een lunchpauze/oplaadbeurt van 30 minuten. Mesh beperkt tot 15 in de groep. Moet de eerste keer handmatig worden gekoppeld (dat vind ik echt niet leuk). Ik rijd af en toe met groepen die meer dan 15 headsets in de groep hebben. Slechts twee kanalen.

Als Sena de microfoon aan/uit-gevoeligheid en de achtergrondruisgevoeligheid en de problemen met de spraakassistent zou kunnen oplossen en Cardo de verbindingsproblemen en de batterijproblemen en de Mesh-problemen zou kunnen oplossen en beide Mesh interoperabel met elkaar zouden kunnen maken, zou het een geweldige wereld zijn

#7 ·
Ik kan mijn Neotech II omruilen voor een 3 vanwege een defect, gelukkig 5 jaar garantie in het VK. Laat Mesh elk merk Mesh "Meshen?"
Nee, dat doet het niet. Er gaan geruchten over een toekomstige eenheid en een draad hier (door @kwthom, denk ik), maar nee. Cardo mesh is Cardo mesh, en Sena mesh is Sena mesh, en de twee werken niet samen. Ze spelen ook niet goed samen met universele bluetooth als brug.
Bedankt voor deze eerste opzet.
Ik heb onlangs 2 Shoei Neotec 3 helmen gekocht met Sena SRL 3 intercoms. Ik ben benieuwd hoe Sena werkt in vergelijking met Cardo.
Maar de Wing staat in de winterstalling, dus geen mogelijkheid om de nieuwe helmen met de Wing te testen.
Beide werken prima. Je kunt voor beide voorstanders en sceptici vinden als je zoekt. Naar mijn mening is elk prijs-/kwaliteitsverschil verwaarloosbaar en moet je gaan met wat je hebt. Tenzij je plotseling omringd bent door mensen met wie je echt wilt praten die het andere merk gebruiken, dan stap je over, maar niet omdat ze je afkraken over iets kleins aan het product, maar omdat je met hen wilt praten. Al het andere is echt haarkloverij en een beetje een dwaasheid.

#13 ·
Nee, dat doet het niet. Er gaan geruchten over een toekomstige eenheid en een draad hier (door @kwthom, denk ik), maar nee. Cardo mesh is Cardo mesh, en Sena mesh is Sena mesh, en de twee werken niet samen. Ze werken ook niet goed samen met universele bluetooth als brug.

Beide werken prima. Je kunt voorstanders en sceptici voor beide vinden als je zoekt. IMHO is elk prijs-/kwaliteitsverschil te verwaarlozen en moet je gaan met wat je hebt. Tenzij je plotseling omringd bent door mensen met wie je echt wilt praten die het andere merk gebruiken, dan stap je over, maar niet omdat ze je afkraken over iets kleins aan het product, maar omdat je met hen wilt praten. Al het andere is echt haarkloverij en een beetje een dwaasheid.
Bedankt voor de info

#10 ·
Bedankt @Navy Gator. Ik heb daar een hoop mee zitten knutselen, maar een deel ervan is in braille. Veel van de dingen zijn vrij ondoorzichtig. Ik waardeer je verduidelijkingen.
dan ben ik in goed gezelschap
de manier waarop ze schrijven laat veel te wensen over.

Ik was zeker verward totdat hun engineeringteam contact met me opnam en uitlegde wat de gevoeligheidsinstellingen echt deden en welke instellingen alleen voor BT-intercom waren, niet voor Mesh.

• Helpful
Reactions: kwthom
#15 ·
@kwthom, enig idee welk BT-profiel de Cardo gebruikt om te koppelen met de Sena-bridge? Uit de instructies blijkt dat ze de Sena intercom-modus emuleren. Dat is misschien te verdragen. Zoals u aangaf, twee afzonderlijke meshes met een delicate BT-verbinding. Maar als je een paar kunt vinden uit de Tastes Great-groep die het goed kan vinden met de Less Filling-groep en het kan verdragen om in hun buurt te rijden, dan zou het misschien kunnen werken.

Een paar jaar geleden heb ik een serieuze poging gedaan om mijn Cardo-vriend in de groep te krijgen. Haar Cardo ondersteunde naar haar weten geen universele intercom-koppeling (misschien verkeerd), en Sena herkende de Cardo niet in de intercom- of universele intercom-modus. Er was een maffe methode te zien op YouTube waarbij de Sena de Cardo als telefoon herkende. Intercom werkte wel, maar het was onacceptabel omdat het alles overtrof.

#16 ·
@kwthom , enig idee welk BT-profiel de Cardo gebruikt om te koppelen met de Sena-brug? Uit de instructies blijkt dat ze de Sena intercom-modus emuleren. Dat zou acceptabel kunnen zijn. Zoals u aangaf, twee afzonderlijke meshes met een delicate BT-verbinding. Maar als je een paar kunt vinden uit de Tastes Great-groep die het goed kan vinden met de Less Filling-groep en het kan tolereren om in de buurt van hen te rijden, dan zou het misschien kunnen werken.
Nee; heb op dit moment geen Cardo-apparatuur en heb nog geen tijd genomen om verder onderzoek te doen.

Er is een document dat ik heb gevonden over de oorsprong van het BT Mesh 'systeem':

Beide bedrijven implementeren dit; hun softwarestack (voor zover ik kan nagaan...) is wat uniek is tussen Cardo en Sena. Het document behandelt VEEL eigenaardigheden van hoe de software kan worden geĂŻmplementeerd, voor welk IoT-apparaat je ook ontwerpt. Ik denk dat dat de reden is waarom Cardo de eerder genoemde softwarewijziging heeft doorgevoerd om zowel de BT-radio als de Mesh-radio actief te laten zijn voor die brugmodus - het was relatief eenvoudig met hun bestaande hardware.

Ik ben er zeker van dat Cardo weet hoe de mesh van Sena werkt, en vice versa. Patenten zijn waarschijnlijk betrokken, wat reden nummer één is waarom de Open Bluetooth Intercom Standard die ~1,5 jaar geleden werd aangekondigd, niet veel grip lijkt te hebben gekregen.

#19 ·
Mijn huidige instellingen voor de SRL3. Dit zijn waarschijnlijk niet de definitieve instellingen

Naar Wing als eerste telefoon
Tweede kanaal niet in gebruik. Alleen bij het wijzigen van instellingen met een aparte telefoon voor dit doel.

Headset instellingen
Audio
  • Audio Equalizer- Stem. Geen verschil horen met Music Balance
  • Smart Volume Control - Uitgeschakeld
  • Audio Boost - Momenteel uitgeschakeld, Volgens Sena werkt de Audio Equalizer niet als deze is ingeschakeld.
Intercom
  • HD Intercom - Ingeschakeld. Zal ook uitgeschakeld testen.
  • BT intercom Audio Multitasking - Uitgeschakeld. Gebruik geen bluetooth intercom
  • Intercom-Audio Multitasking Gevoeligheid - Niveau 1
  • Audio Overlay Volume Mgmt - Ingeschakeld. Wanneer uitgeschakeld wordt Wing constant weggeduwd wanneer intercom in gebruik is.
  • Mesh Reach-Out -Uitgeschakeld.
Hulpprogramma
Sidetone - Uitgeschakeld
Geavanceerde ruisonderdrukking - Ingeschakeld
HD Voice - Ingeschakeld Zal ook uitgeschakeld proberen
VOX
  • Telefoon - Ingeschakeld Maar ik gebruik de telefoonfunctionaliteit niet tijdens het rijden
  • Intercom - Ingeschakeld
  • Gevoeligheid - Niveau 3 Lijkt niets te doen met mesh intercom
Spraakprompt & Commando
Spraakassistent - Ingeschakeld
Spraakprompt - Ingeschakeld
Headset Taal - Nederlands

#20 ·
Mijn huidige instellingen voor de SRL3. Dit zijn waarschijnlijk niet de definitieve instellingen

VOX
  • Gevoeligheid - Niveau 3 Lijkt niets te doen met mesh intercom
VOX Gevoeligheid. Deze instelling bepaalt hoe luid je moet praten om 1) de microfoon aan/actief te houden en 2) voor de microfoon/headset om je stem van achtergrondruis te scheiden.
Het is van toepassing op Mesh intercom, BT intercom en Digital Assistant - hoewel elk iets anders is geĂŻmplementeerd.
Het bepaalt niet wanneer de microfoon aangaat. Dat is de Intercom Audio-Multitasking gevoeligheid.
1 is het minst gevoelig, 3 is standaard, 5 is het meest gevoelig.
Een lagere instelling helpt de headset te beslissen wanneer de microfoon uit moet - te bepalen wanneer je stopt met praten.
Nadeel van een lagere instelling is dat je iets luider moet spreken. Ik ben zachtaardig dus moet mezelf aansporen om luider te praten.

Ik heb de mijne meestal op 2 staan. Als ik weet dat ik in een situatie met veel zijwind/achtergrondruis terechtkom (vooral in de woestijnen), zet ik hem op 1.

Interessant genoeg begin ik me af te vragen of de Sena headsets betere achtergrondruisonderdrukking en stemherkenning doen wanneer de headset/helm volledig in de luchtstroom zit en niet achter kuipen en windschermen.
Anecdotisch gezien lijkt de volledige windruis van de luchtstroom de headset te helpen bepalen wat wel en niet achtergrondruis is en wat wel en niet een stem is.

Waarom ik me dit begin af te vragen: De vriend met wie ik het meest rijd, rijdt op een Kawasaki H2 SX SE. Hij heeft een 50s-10 (de nieuwste HK-versie). Zijn helm en headset zitten volledig in de luchtstroom. Hij werkt met
Intercom Audio-Multitasking gevoeligheid ingesteld op 2 en Vox gevoeligheid ingesteld op 3. Activeert de microfoon niet en lijkt de intercom snel uit te schakelen als hij stopt met praten (wat zeldzaam is 🤣).

Ik blijf Sena vragen om hun achtergrondruisdiscriminatie, stemherkenning en annulering te verbeteren.

• Like
Reactions: DenMan46
#21 ·
De luchtstroom op een Kawasaki H2 is totaal anders dan die van een Goldwing. De verschillende luchtstroom veroorzaakt een ander geluid. Dit heeft invloed op de werking van de ruisonderdrukking en de VOX-gevoeligheid.

Ik heb de voorruit van mijn Goldwing verwijderd en een rit zonder scherm gemaakt. Het geluid rond de helm was totaal anders. Helemaal geen klapperen. Alleen een constant, kalm, gemakkelijk geluid.

Het klapperen en onregelmatige windgeruis hebben een grote impact op de VOX-gevoeligheid. Het maakt het erg moeilijk om het juiste niveau te kiezen.

#22 ·
Mijn eerste lange rit gemaakt met de SRL3 headset. Zowel mijn vrouw als ik gebruiken de SRL3. Had een paar interessante dingen.
Mijn vrouw klaagde over een schommelend volumeniveau bij het afspelen van muziek. Verschil tussen haar instellingen en de mijne.

De Audio Overlay Volume Mgmt. Deze instelling was uitgeschakeld op de headset van mijn vrouw, de mijne was ingeschakeld.

Ik heb de VOX-instelling voor de intercom uitgeschakeld. Wanneer deze is ingeschakeld en er geen intercom mogelijk is (d.w.z. wanneer je alleen rijdt). Elke keer als ik in de microfoon blaas of de microfoon een ander geluid oppikt. De headset duwt de audio naar de achtergrond (lager volume). Erg vervelend.

De batterijduur van de SRL3 is niet zo goed. 8 uur met mesh aan, is het maximum.
Cardo Packtalk Edge deed na 16000 mijl nog steeds gemakkelijk 10 uur.

#39 ·
<...>
Ik heb de VOX-instelling voor de intercom uitgeschakeld. Wanneer deze is ingeschakeld en er geen intercom mogelijk is (d.w.z. wanneer je alleen rijdt). Elke keer als ik in de microfoon blaas of de microfoon een ander geluid oppikt. De headset duwt het geluid naar de achtergrond (lager volume). Erg vervelend.
Eens - het kostte me heel wat moeite om dit te herkennen en uit te schakelen. Erger nog is dat, zelfs als de muziek uitstaat, er nog steeds wat 'stil geluid' is dat verschuift en verandert, omdat die VOX-functie nog steeds actief is.

Er is dus een instelling of twee die UIT moeten staan als je alleen/niet verbonden met een andere rijder aan het rijden bent.

Onderdeel van de technologische leercurve.

#24 ·
Bedankt dat je dat hebt aangegeven.

Naar mijn mening is dit geen groot probleem.

Ik denk dat er heel weinig verloren gaat als de HD-intercom wordt uitgeschakeld. Ik heb nooit veel verschil in helderheid gemerkt toen ik SRL-2's gebruikte met mijn passagier.

HD-intercom is echt ontworpen voor BT-intercom voor rijder/passagier. Het werkt alleen tussen twee headsets. Het staat standaard uit wanneer 3 of meer headsets zijn aangesloten op BT-intercom. Wil het niet echt gebruiken voor motor naar motor, omdat het het bereik drastisch vermindert.

HD-intercommogelijkheid is alleen voor BT-intercom en niet voor Mesh-intercom. Als je mesh gebruikt, is het niet actief, zelfs niet als het is geselecteerd.

De standaard aanname voor mesh-compatibele headsets is:
1) een rijder en passagier hebben beide mesh-compatibele headsets
2) de rijder/passagier zal mesh gebruiken en niet BT-intercom.
Kan @FIRE UP vragen naar zijn ervaring met het vergelijken van BT- en Mesh-intercom tussen rijder en passagier wanneer beide mesh-compatibele headsets hebben.

De beste "oplossing" is voor de niet-mesh SRL-2, 20s, enz. mensen om een +Mesh-adapter te halen (ik gebruikte er vroeger een, werkt goed) of de headset te upgraden naar een mesh-compatibele.

De 2e beste oplossing is voor de mesh-compatibele headset om de HD-intercom uit te schakelen bij gebruik van BT-intercom en het willen van audio-multitasking-mogelijkheden.

• Helpful
Reactions: kwthom
#25 ·
Het probleem lijkt groter te zijn dan u aangaf. Ik kwam een bericht tegen op een Nederlands forum. Ik zal proberen het te vertalen.

Een groep van 3-4 personen gebruikte de Sena 20-serie voor groepsintercom met HD Audio en Audio Multitasking ingeschakeld. Alles werkte prima. Nu kocht een van de groep een nieuwe helm met de SRL3 headset. Deed dezelfde instellingen (HD Audio en Audio multitasking ingeschakeld). Alles lijkt goed te werken totdat de SRL3 het intercomkanaal open had en de GPS ook enkele aanwijzingen gaf.
Op dit moment werd HD-Audio voor de hele groep uitgeschakeld en bleef uitgeschakeld.

#27 ·
Het probleem lijkt groter te zijn dan je aangaf. Ik kwam een bericht tegen op een Nederlands forum. Ik zal proberen het te vertalen.

Een groep van 3-4 personen gebruikte de Sena 20-serie voor groepsintercom met HD Audio en Audio Multitasking ingeschakeld. Alles werkte prima. Nu kocht een van de groep een nieuwe helm met de SRL3 headset. Dezelfde instellingen gemaakt (HD Audio en Audio multitasking ingeschakeld). Alles lijkt goed te werken totdat de SRL3 het intercomkanaal open had en de GPS ook enkele aanwijzingen gaf.
Op dit moment werd HD-Audio voor de hele groep uitgeschakeld en bleef uitgeschakeld.
Ik denk dat er een misverstand is over hoe HD Audio werkt.
Ze hebben misschien HD geselecteerd voor "ingeschakeld", maar het schakelt uit wanneer BT-intercom meer dan twee heeft.
Het werkt alleen voor tweewegsintercom. Zie hieronder.

Image

SRL-2 Handleiding
Image

Ik vermoed dat er iets heel anders aan de hand is.

Voor de GPS-onderbreking. Was de GPS-input naar de SRL-3 of een andere headset?

Wat was de bron van de GPS-input? Tom Tom, Garmin, motor, telefoon-app?

#28 ·
De handleiding is duidelijk. Maar dat is niet wat ze hebben ervaren.
Met alleen oude sets in de groep. De audiokwaliteit was altijd goed en stabiel.
Na het toevoegen van de SRL3 en de genoemde situatie. De audiokwaliteit daalde van goed (hetzelfde als voorheen) naar slecht.

De oudere headsets zijn een Sena 20-serie, geen SRL-headset, wat ik uit de post begrijp.
De GPS-onderbreking is op de SRL3-headset. Ik neem aan dat het een PND (Garmin/Tomtom) is, geen smartphone-app. Maar ik ben niet zeker.

Verlicht me met je gedachten.

#29 · (Edited)
De handleiding is duidelijk. Maar dat is niet wat ze ervaren hebben.
Met alleen oude sets in de groep. De audiokwaliteit was altijd goed en stabiel.
Na het toevoegen van de SRL3 en de genoemde situatie. De audiokwaliteit daalde van goed (hetzelfde als voorheen) naar slecht.

De oudere headsets zijn een Sena 20-serie, geen SRL-headset, wat ik uit de post begrijp.
De GPS-onderbreking is op de SRL3-headset. Ik neem aan dat het een PND (Garmin/Tomtom) is, geen smartphone-app. Maar ik ben niet zeker.

Verlicht me met je gedachten.
SRL-2's zijn 20's in een Shoei-vormfactor. SRL+Mesh zijn 50's in een Shoei-vormfactor.

Ik denk dat HD Audio hier niets mee te maken heeft, maar ik kan me vergissen.
Ik heb ervaren dat BT Group intercom redelijk helder is zonder dat HD Audio is ingeschakeld.
Ik kan bevestigen dat HD Audio het bereik flink vermindert.

Ik vermoed dat de sleutel de GPS-input naar de SRL-3 is.
Is de GPS gekoppeld aan de headset op het GPS-kanaal of gekoppeld op een telefoonkanaal?

Om de hoofdoorzaak te helpen identificeren, stel ik voor dat ze het volgende proberen

Voorbereiding
SRL-3, GPS-koppeling van headset verwijderen, headset-koppeling van GPS verwijderen
Koppel GPS en headset opnieuw op het GPS-kanaal van de headset.

Testcase 1 (Vergelijk kwaliteit met HD audio aan en uit)
Alle headsets - zet HD Audio aan, zet audio multitasking aan
SLR-3 - GPS-verbinding uit (zet GPS uit of schakel de verbinding op de GPS uit)
Stel BT Group Intercom in. Ga een ritje maken en controleer de intercomkwaliteit.
Halverwege de rit, stop en zet HD Audio uit voor alle headsets. Laat audio multitasking aan
Stel BT Group Intercom in, zet de rit voort en controleer de intercomkwaliteit, vergelijk met de kwaliteit met HD Audio aan.

Testcase 2 (controleer GPS-impact met HD Audio uit)
Alle headsets - houd HD Audio uit, houd audio multitasking aan
SLR-3 - zet GPS-verbinding aan
Stel BT Group Intercom in, zet de rit voort en kijk of er een slechte intercomkwaliteit optreedt na een GPS-input naar de SRL-3

• Helpful
Reactions: Gnarly
#31 ·
Tweede vraag: Ik heb Bluetooth-intercom gebruikt omdat we alleen praten als het nodig is en we de intercom dus niet zo vaak gebruiken. Ik zet hem graag uit als hij niet in gebruik is en schakel hem dan weer in als we moeten praten. Ik wil Mesh gebruiken, maar heb nog niet bedacht hoe ik kan voorkomen dat de microfoons hem aan/uit schakelen door windruis en de muziek onderbreken. De mute-knop voor de microfoon is te moeilijk voor mijn passagier om te bereiken tijdens het rijden om zijn microfoon te dempen. Is er een manier om Mesh te gebruiken zodat windruis het niet activeert?

#34 ·
Wat is het doel van de VOX-telefooninstelling? Ik gebruik Apple Car Play en heb de telefoon niet gekoppeld aan de Sena. Heb ik dit nodig?

Tweede vraag: ik wil Mesh gebruiken, maar heb nog niet bedacht hoe ik kan voorkomen dat de microfoons aan en uit gaan door windruis en de muziek onderbreken. De mute-knop voor de microfoon is te moeilijk voor mijn passagier om te bereiken tijdens het rijden om haar microfoon te dempen. Is er een manier om Mesh te gebruiken zodat windruis het niet activeert?
VOX-telefoon is ontworpen voor directe telefoon-naar-headset-verbindingen zonder een motorfiets ertussen.
Als het is ingeschakeld, kan de gebruiker een inkomende oproep beantwoorden zonder de hand van het stuur te hoeven halen om zijn telefoon aan te raken.
Als je ACP gebruikt of je telefoon via BT op de Wing hebt aangesloten, heb je dit niet nodig. Je kunt Siri-spraakopdrachten (ACP) of stuurknoppen (ACP of BT-verbinding) gebruiken om de inkomende oproep te accepteren of te weigeren.

Microfoon aan en uit gevoeligheid voor intercoms

Mesh heeft niet de mogelijkheid om de andere headset-intercomfunctie in te schakelen zoals de BT-intercom.
De enige manieren om Mesh te gebruiken zijn dus A) het beheren van de microfoon aan- en uitinstellingen of B) de microfoons dempen of C) beide

Er zijn twee instelbare gevoeligheidsregelaars. Ze zijn van toepassing op zowel Mesh als BT-intercom
De beschrijvingen en namen zijn niet intuĂŻtief om te begrijpen, noch staat in de documentatie duidelijk wat ze daadwerkelijk doen.

Microfoon aan automatisch = dit wordt bestuurd door de multitasking-gevoeligheid van de intercom-audio en beĂŻnvloed door andere instellingen
Ik raad niveau 1 of 2 aan voor de bestuurder en niveau 1 voor de passagier. Ik gebruik niveau 2 in mijn modulaire helm en niveau 1 in mijn 3/4 gezichtsbeschermingshelm.
Hoe lager (dichter bij 1) de instelling, hoe luider je moet spreken om de microfoon te activeren

Microfoon uit automatisch en hoe luid je moet praten om de microfoon aan te houden = dit wordt bestuurd door VOX-gevoeligheid
Ik raad niveau 1 of 2 aan voor de bestuurder en niveau 1 voor de passagier. Ik gebruik niveau 2 in mijn modulaire helm en niveau 1 in mijn 3/4 gezichtsbeschermingshelm.
Hoe lager (dichter bij 1) de instelling, hoe luider je moet spreken om de microfoon actief te houden

Zorg ervoor dat HD Intercom en HD Audio beide zijn ingeschakeld. HD is alleen actief als er slechts twee headsets op de intercom zijn aangesloten. Drie of meer headsets op een intercom schakelen HD-functies uit. HD helpt bij ruisonderdrukking en helderheid van audiocommando's naar de headset of telefoon.

Zelfs met de hier vermelde instellingen krijg ik af en toe wind, vooral zijwind, of achtergrondgeluid (luid voertuig of motorfiets) waardoor de microfoons aangaan. Niet zozeer bij 65 mph of minder, iets vaker als je sneller gaat.
Type helm of het vizier omhoog of omlaag staat maakt ook een verschil.

Ik heb gemerkt dat Cardo-headsets een stuk beter zijn in "microfoonbeheer" - ze gaan alleen aan als je praat en gaan snel uit als je niet praat. Maar verbindingsconsistentie en een korter Mesh-bereik zijn hun nadelen.

Een andere factor om te overwegen. Door de intercom alleen aan en uit te zetten wanneer je hem nodig hebt, krijg je een langere tijd zonder opladen. Mesh verbruikt meer stroom dan BT-intercom

• Helpful
Reactions: Gnarly
#32 ·
Voor zover ik weet.
Vox Phone is voor spraakopdrachten aan je telefoon bij het bellen. Je kunt dit uitschakelen als er geen telefoon is aangesloten
Ik ken de exacte naam van de instelling niet, maar er zijn enkele "gevoeligheid"-instellingen. Bij een lage instelling heeft omgevingsgeluid weinig effect op de microfoon.
Ik gebruik Mesh voor intercom en in ons geval staat de mesh-intercom constant open. Dit is geen probleem voor ons en heeft geen invloed op Android Auto. Het maakt niet uit of de Mesh-intercom open blijft. Het is vrij stil als er geen gesprek is. Dus geen ruis in beide headsets. Hoewel Cardo op dit punt stiller is.

#33 ·
Ik wil niet dat de intercom de hele tijd "open" staat. We luisteren meestal naar muziek en praten niet veel tijdens het rijden, behalve als het nodig is. Ik heb de VOX nodig om de microfoons uit te schakelen als ik niet spreek, zodat ze geen windruis oppikken. Ik gebruik al de laagste gevoeligheidsinstellingen voor de microfoons en ik heb de microfoons ook bedekt met een rubberen ballon om te proberen te helpen. Ik zou graag Mesh Intercom gebruiken in plaats van Bluetooth als ik het aan de praat kon krijgen zonder de microfoons te activeren als we niet spreken.

Ik mis mijn Mic-Mutes en bedrade headsets op de oude motor. Ik kon op één knop drukken en beide microfoons dempen als we ze niet gebruikten. Ik wou dat er een eenvoudige manier was om dit met Bluetooth-headsets te doen. De beste oplossing die ik heb gevonden, is om Bluetooth-intercom te gebruiken en dan omhoog te reiken en hem aan en uit te zetten. Het enige probleem daarmee is dat het ongeveer 15 seconden duurt voordat ze opnieuw verbinding maken elke keer dat je ze aanzet.

Ik heb zowel Cardo- als Sena-headsets. Ik kan de Bluetooth-intercom op de Cardo's niet eens met muziek aan de praat krijgen, dus ik heb ze opgegeven en gebruik nu alleen nog de Sena 50S-units.

#35 ·
@Fred H. Eén gedachte... heeft u overwogen om een afstandsbediening voor uw passagier te proberen? De Sena RC4 en RC3 zijn compatibel met de 50S en de knoppen zijn veel groter dan op de 50S. Volgens de handleiding kunnen de afstandsbedieningen worden geconfigureerd om mesh in/uit te schakelen (snel tikken) en group mesh in/uit te schakelen (5 seconden vasthouden). Dat zijn precies dezelfde functies en acties die met de headset worden gebruikt... dus ik vermoed dat de hold van 1 seconde de mesh-microfoon aan en uit zet. Zou contact moeten opnemen met Sena om mijn aanname over mesh mic aan/uit te bevestigen of te weerleggen.

#36 ·
Ik heb rechtstreeks met Sena-engineers gewerkt en @kwthom evenals input van anderen op dit forum in overweging genomen

Deze instellingen kunnen veranderen op basis van firmware-updates die Sena van tijd tot tijd uitbrengt.

Selectie headsetkanaal
Kanalen zijn net als afstemmen op een specifiek tv- of radiostationkanaal. Je vertelt je headset op welk digitaal kanaal deze moet "afstemmen" voor het apparaat (ook wel tv-station of radiostation). Door apparaten (telefoon, wing, navigatiesysteem) op afzonderlijke headsetkanalen te hebben, wordt interferentie van twee apparaten die proberen hetzelfde kanaal tegelijkertijd te gebruiken, voorkomen (een beetje zoals CB's die tegelijkertijd uitzenden).

GEN 1 tot GEN 5 Wings (1974-2017)
Telefoonkanaal - Telefoon
Telefoon 2-kanaal - Freewire (alleen Gen 5 2001-2017)

Telefoonkanaal - Wing
Telefoon 2-kanaal - Telefoon

Headsetinstellingen
Audio
  • Audio Equalizer - Stem- of muziekbalans
  • Slimme volumeregeling - Uitgeschakeld
  • Audio Boost - Ingeschakeld
  • FM-radio
    • Regio - Per uw locatie
    • RDS AF - Uitgeschakeld
    • Zendergids - Ingeschakeld
Intercom
  • HD Intercom - Uitgeschakeld (alleen van toepassing voor BT-intercom, niet Mesh Intecom)
  • BT intercom Audio Multitasking - Ingeschakeld of Uitgeschakeld (alleen van toepassing voor BT-intercom, niet Mesh Intecom)
  • Intercom-Audio Multitasking Gevoeligheid - Niveau 2 of 1
  • Audio Overlay Volume Mgmt - Ingeschakeld
  • Mesh Reach-Out - Ingeschakeld of Uitgeschakeld
Hulpprogramma
Sidetone - Uitgeschakeld
Geavanceerde ruisregeling - Ingeschakeld
HD Voice - Uitgeschakeld (alleen van toepassing voor BT-intercom, niet Mesh Intecom)
VOX
  • Telefoon - Ingeschakeld
  • Intercom - Uitgeschakeld (alleen inschakelen als u BT-intercom gebruikt in plaats van Mesh)
  • Gevoeligheid - Niveau 2 of 1
Spraakprompt & Commando
Spraakassistent - Ingeschakeld of Uitgeschakeld (voor gebruik met Siri of Google-assistenten)
Spraakprompt - Ingeschakeld of Uitgeschakeld (spraakbesturing van uw headset, kan BT-intercom inschakelen als u dat niet wilt)
Headsettaal - Uw voorkeurstaal

Een opmerking over Bluetooth (BT) vs. Mesh Intercom: Gebruik gewoon Mesh. Veel van de ruiscontrole- en gevoeligheidsfuncties zijn niet van toepassing op BT, ze werken alleen in Mesh. Gebruik gewoon Mesh.

De vier belangrijkste instellingen
De belangrijkste instellingen om 1) de microfoon alleen in te schakelen als u wilt praten en 2) achtergrondruis te verminderen, worden hieronder in volgorde van prioriteit weergegeven:
  • Intercom-Audio Multitasking Gevoeligheid - Niveau 2 of 1 (dit zou eigenlijk microfoon aan/uit gevoeligheid moeten heten)
  • Geavanceerde ruisregeling - Ingeschakeld
  • VOX-gevoeligheid - Niveau 2 of 1 (hoe luid u moet praten om de intercom of spraakopdrachten actief te houden zodra ze zijn gestart)
  • Audio Equalizer- Stem- of muziekbalans (stem voegt meer achtergrondruisonderdrukking toe)
Aanbevelingen voor CARDO Mesh-compatibele headsetinstellingen komen in een aparte post.
Dit was precies wat ik had, met uitzondering van de Mesh-gevoeligheid die ik op 3 had staan en nu op 2 staat. Ik heb nooit een passagier, dus de intercom-dingen zijn niet op mij van toepassing.

Bedankt

#37 ·
Dit was precies wat ik had, met uitzondering van de Mesh-gevoeligheid die ik op 3 had en nu op 2 staat. Ik heb nooit een passagier, dus de intercom-dingen zijn niet van toepassing op mij.

Dank u
Burt -

Ga ervan uit dat "Mesh Sensitivity" "Audio-Multitasking Sensitivity" betekent.

Ter info - Mesh is een intercom. Het doet zowel Bike to Bike als Rider to Passenger.

• Like
Reactions: Burtsr
#38 ·
Nieuwe updates voor de instellingen met de Sena 60S? Ik heb alleen achtergrondruis bij het gebruik van de telefoon. De persoon aan de andere kant zegt dat ik duidelijk ben, maar ik hoor achtergrondruis. Ik heb de Sena 60S ingesteld op de instelling die ik hier heb gelezen en ga dat proberen. De Sena 60S heeft minder instellingen om aan te passen in de Sena-app dan mijn Sena 20S Evo... hoe dan ook, ik ben behoorlijk teleurgesteld over de achtergrondruis tijdens het bellen met deze 60S... het is erger dan mijn 20S Evo was.