GL1800Riders Forums banner

Een nieuwe ECM installeren - En nu?

5.3K views 22 replies 10 participants last post by  Jehosaphet  
#1 ·
Ik heb een GL1800 uit 2005 en ik heb ook Fred Harmon's dvd's en alle handleidingen (dankzij mijn vader die altijd de handleidingen had voor alles wat hij bezat) en gebruikte ze om bij de ECM onder de behuizing te komen (het waren de instructies voor het vervangen van het luchtfilter), maar daar houdt het op! Ik heb de 4 bouten verwijderd die de ECM op dat soort beugel vasthouden, maar ik heb nog niet begrepen wat mijn volgende stappen zijn. Ik heb geprobeerd om op YT naar video's te zoeken over het vervangen van de ECM, maar er is weinig tot niets. Heeft iemand suggesties waar ik informatie over het verwijderen van de ECM kan vinden? Met betrekking tot de procedure na de installatie, zal ik Stu's instructies gebruiken, want voor zover ik begrijp, kan hij vertrouwd worden! Zoals altijd.....Bedankt jongens! TrikeBiker54 alias Chuck

#2 ·
Ik heb een 2005 GL1800 en ik heb ook Fred Harmon's dvd's en alle handleidingen (dankzij mijn vader die altijd de handleidingen had voor alles wat hij bezat) en gebruikte ze om bij de ECM onder de bescherming te komen (het waren de instructies voor het vervangen van het luchtfilter) maar daar eindigt het!
Ik heb de 4 bouten verwijderd die de ECM op dat planktype beugel vasthouden, maar ik moet nog begrijpen wat mijn volgende stappen zijn.
Ik heb geprobeerd om op YT naar video's te zoeken over het vervangen van de ECM, maar er is weinig tot niets.
Heeft iemand suggesties waar ik informatie kan krijgen over het verwijderen van de ECM?
Wat betreft de procedure na installatie, ik zal Stu's instructies gebruiken omdat ik begrijp dat hij te vertrouwen is!
Zoals altijd.....Bedankt jongens!
TrikeBiker54 alias Chuck
Na het vervangen van de ECM en voordat u de Goldwing-kunststoffen vervangt, moet u de ECM initialiseren. Dit is cruciaal om de unit vanaf het begin goed in te stellen.
Om de ECM te initialiseren, start u de motor en laat u deze opwarmen tot de normale bedrijfstemperatuur en laat u deze minimaal 90 seconden daarna draaien.
Als u niet zeker weet wat de normale bedrijfstemperatuur is, wacht dan gewoon tot de ventilatoren aanslaan en wacht daarna de 90 seconden voordat u de motor uitschakelt.

Ik heb u een bericht gestuurd met een link naar een geweldige handleiding voor het vervangen van de ECM op een GL1800.

#7 ·
Na het vervangen van de ECM en voordat u de Goldwing-kunststof vervangt, moet u de ECM initialiseren. Dit is cruciaal voor het correct instellen van de unit vanaf het begin. Om de ECM te initialiseren, start u de motor en laat u deze opwarmen tot de normale bedrijfstemperatuur en laat u deze daarna minimaal 90 seconden draaien. Als u niet zeker weet wat de normale bedrijfstemperatuur is, wacht dan gewoon tot de ventilatoren aanslaan en wacht daarna 90 seconden voordat u de motor uitschakelt.

Ik heb u een bericht gestuurd met een link naar een geweldige handleiding voor het vervangen van de ECM op een GL1800.

#3 ·
Michael. Ik heb ook een gloednieuwe ECM voor mijn 2005, voor het geval dat. Het zou handig zijn als je de link voor het vervangen van de ECM hier plaatst voor iedereen die het in de toekomst nodig heeft.

Ik weet hoe ik de ECM eruit kan halen en vervangen, maar niet hoe ik hem moet instellen.

#4 ·
Michael. Ik heb ook een gloednieuwe ECM voor mijn 2005 voor het geval dat. Het zou handig zijn als je de link plaatst voor het vervangen van de ECM hier voor degenen onder ons die het in de toekomst nodig hebben.

Ik weet hoe ik de ECM eruit kan halen en vervangen, maar niet hoe ik hem moet instellen.
Het is gemakkelijk. Start hem gewoon koud, laat hem stationair draaien zonder het gaspedaal aan te raken totdat de ventilatoren aan en dan uit gaan. Zodra ze uitgaan, zet je de sleutel uit, wacht je een minuut, zet je hem dan weer aan en start je hem. Kijk ernaar, zorg ervoor dat hij stationair draait op 700 +/- 50 tpm en je bent klaar. Je hoeft verder niets te doen. Dit kan worden gedaan voordat je de behuizing terugplaatst. Dit is in feite het nieuwe ECM laten leren hoe het je motor stationair moet regelen via het opwarmproces. Het slaat de gegevens op en is klaar voor gebruik. Dit hoeft alleen te worden gedaan als de ECM wordt vervangen of als er werkzaamheden worden uitgevoerd die de luchtstroom/het mengsel van de motor bij stationair toerental zouden veranderen.

#5 ·
Mr. 2000
Als ik dit goed lees, zal deze procedure niets doen met de ECM als ik niets heb veranderd, wat de luchtstroom zou veranderen, correct??
Wat zou er gebeuren als ik het wel deed (zoals je gepost hebt), zou dit de ECU op enigerlei wijze helpen???
Bedankt voor alles, :love::love::love:

Ronnie
24-7-23

• Like
Reactions: Ray & Paula
#6 ·
Mr. 2000
Als ik dit goed lees, zal deze procedure niets doen met de ECM als ik NIETS heb veranderd, wat de luchtstroom zou veranderen, correct?
Wat zou er gebeuren als ik het wel deed (zoals je gepost hebt), zou dit de ECU op enigerlei wijze helpen???
Bedankt voor alles, :love::love::love:

Ronnie
24-07-23
Niet echt.

#8 ·
Michael,
Ten eerste... Bedankt voor deze info(y) Ha! Ik was gisteravond tot middernacht wakker en weigerde me te laten verslaan door iets dat zo simpel leek! Na nog meer onderzoek vond ik toevallig een zeer korrelige en wazige video (oud) van Steve Saunders die de "vervanging" van de ECM liet zien! In de video toont hij de cruise control unit in de beugel en de ECM eronder. Vervolgens liet hij zien hoe je elke unit er gewoon uit de houder schuift, ja, da's waar!. Dit was GOUD waard! MAAR helaas werkte het niet, want hoe hard ik ook probeerde, de cruise control module kon wel worden bewogen, maar kwam er niet uit, er hield iets tegen, maar ik kon het niet uitzoeken TOT ik uiteindelijk een zaklamp nam en er door de achterkant scheen en ik zag wat leek op kleine lipjes aan weerszijden van de bovenste band. Begrepen! MAAR het was nog niet klaar met mij, ik moest de ECM er nog uit krijgen! Na ongeveer 15 minuten merkte ik eindelijk een lange richel aan de onderkant en kon ik hem van de voorkant van de ECM afwippen... Presto! Ik installeerde de nieuwe ECM en was zo enthousiast dat ik alles weer op de motorfiets zette, behalve het instrumentenpaneel en de stoel! Ik heb medelijden met de volgende man die dit probeert zonder hulp zoals het artikel waar je me de link naartoe stuurde. Ik heb het afgedrukt, als PDF opgeslagen en in mijn map geplaatst voor toekomstige vragen die anderen misschien hebben. Veel dank voor het antwoorden aan een wanhopige DYI'er Ik ben dol op dit forum! Vanaf dag 1 dat ik mijn Trike van mijn vader kreeg, is iedereen van onschatbare waarde geweest. Er is geen dorp voor nodig, er is een forum voor nodig!:LOL:
Zorg goed voor jezelf, mijn vriend!
Chuck alias TrikeBiker54

#14 ·
Michael,
Eerst....Bedankt voor deze info(y) Ha! Ik was gisteravond tot middernacht wakker en weigerde me te laten verslaan door iets dat zo simpel leek! Na nog meer onderzoek vond ik toevallig een zeer korrelige en wazige video (oud) van Steve Saunders die de "vervanging" van de ECM liet zien! In de video laat hij de cruise control unit zien in de beugel en de ECM eronder. Vervolgens liet hij zien hoe je elke unit er gewoon uit kunt schuiven, ja toch!. Dit was GOUD! MAAR helaas werkte het niet, want hoe hard ik ook probeerde, de cruise control module kon worden bewogen maar kwam er niet uit, iets hield het tegen maar ik kon het niet uitzoeken TOT ik eindelijk een zaklamp nam en er doorheen scheen en ik zag wat leek op een kleine lip aan elke kant van de bovenste band. Begrepen! MAAR het was nog niet klaar, ik moest de ECM er nog uit krijgen! Na ongeveer 15 minuten merkte ik eindelijk een lange richel aan de onderkant en kon ik hem van de voorkant van de ECM afwrikken... Presto! Ik installeerde de nieuwe ECM en was zo enthousiast dat ik alles weer op de motor zette, behalve het instrumentenpaneel en de stoel! Ik heb medelijden met de volgende man die dit probeert zonder hulp zoals het artikel waar je me de link naartoe stuurde. Ik heb het afgedrukt, als PDF opgeslagen en in mijn map geplaatst voor toekomstige vragen die anderen misschien hebben. Veel dank voor het reageren op een wanhopige DYI'r Ik hou van dit forum! Vanaf dag 1 toen ik mijn Trike van mijn vader kreeg, is iedereen van onschatbare waarde geweest. Er is geen dorp voor nodig, er is een forum voor nodig!:LOL:
Zorg goed voor jezelf, mijn vriend!
Chuck alias TrikeBiker54
HĂ© Chuck, zou je die info willen doorgeven? Het zou zeker fijn zijn om er eens naar te kunnen kijken... Ik sta op het punt de ECM op mijn 2003 te vervangen en heb alle hulp nodig die ik kan krijgen... dat zou zeer gewaardeerd worden!

#9 ·
Geweldig gedaan en je doorzettingsvermogen weerspiegelt de houding van de meeste doe-het-zelvers. Ik ben blij dat ik heb kunnen bijdragen aan je succes. Ga zo door.

#10 ·
Ik heb een GL1800 uit 2005 en ik heb ook Fred Harmon's dvd's en alle handleidingen (dankzij mijn vader die altijd de handleidingen had voor alles wat hij bezat) en gebruikte ze om bij de ECM onder de shelter te komen (het waren de instructies voor het vervangen van het luchtfilter), maar daar houdt het op! Ik heb de 4 bouten verwijderd die de ECM op dat soort plankbeugel vasthouden, maar ik heb nog niet begrepen wat mijn volgende stappen zijn. Ik heb geprobeerd te zoeken naar video's op YT voor ECM-vervanging, maar er is weinig tot niets. Heeft iemand suggesties waar ik informatie kan krijgen over het verwijderen van de ECM? Met betrekking tot de procedure na installatie, zal ik Stu's instructies gebruiken omdat ik begrijp dat hij te vertrouwen is! Zoals altijd.....Bedankt jongens!
TrikeBiker54 alias Chuck

#17 ·
HĂ© jongens, sorry voor de late reactie, ik ben begraven met andere dingen en heb al een tijdje niet meer naar het forum gekeken. Ik zou je graag de aantekeningen sturen die ik heb gemaakt, maar ik moet naar de kerk, dus als ik terug ben, zoek ik mijn aantekeningen op en stuur ik ze op. Zorg goed voor jezelf en neem snel contact op!

#18 ·
Toen ik in het voorjaar van 2024 het luchtfilter van mijn 2001 verving, verwijderde ik de ECU om de "Zombie Hack"-mod uit te voeren en had geen problemen of moeite met het verwijderen ervan of de CC-module. Het was voor mij gemakkelijker om de extra aardingsdraad te installeren met de ECU verwijderd. Geen speciale manoeuvres of technieken die ik me herinner te hebben gedaan/gebruikt. Het verwijderen van de verschillende kabelboomconnectoren om bij de ECU en het luchtfilter te komen, is het moeilijkste en tijdrovendste deel van het proces.

#20 ·
Ik ben een gesprek met je begonnen en heb je de info gestuurd waar je om vroeg.
HĂ© Chuck, zou je die info willen doorgeven? Het zou zeker fijn zijn om er even naar te kunnen kijken... Ik ga de ECM van mijn 2003 vervangen en heb alle hulp nodig die ik kan krijgen... dat zou zeer gewaardeerd worden!